Khamis, 23 April 2009

Aduan tentang kerosakan lif.

Shaifulbahri Bin Abhar
Blk 38 Toa Payoh Lor 5
#13-475
Singapura 310038

21 April 2009

Ketua
Jabatan Premis Toa Payoh
Blk 272 Toa Payoh Central
#04-416
Singapura 3100272

Tuan

Perkara: Aduan tentang kekerapan masalah kerosakan lif.

Saya, Shaifuilbahri Bin Abhar (no i/c: S8938105F), ingin membuat aduan tentang kerosakan lif yang sering berlaku di Blok 38, Toa Payoh Lor 5. Saya ialah seorang pekerja pengangkutan barang-barang pindah dan juga merupakan penduduk di blok berkenaan. Saya berharap aduan saya dapat dipertimbangkan pihak berkuasa anda dengan secepat mungkin.

Pada hari Rabu lalu, saya ditugaskan untuk memindahkan barang-barang dari Ang Mo Kio ke blok yang saya diami. Pelanggan syarikat tempat saya bekerja secara kebetulan telah membeli sebuah rumah di sana. Maka itu, saya pun membuat kerja pemindahan yang diarahkan oleh majikan saya. Setiba di sana, tiba-tiba loceng kecemasan lif berbunyi. Masa itu juga skrin elektronik di luar lif terpadam. Rakan saya dengan segera menelefon talian kecemasan untuk melaporkan kerosakan. Hampanya kami apabila pekerja pembaikan lif itu mengatakan yang mereka hanya akan pergi membaiki lif tersebut pada keesokan harinya. Terus terang saya katakan, itu bukan kali pertama lif itu rosak kerana sudah lebih empat kali lif itu rosak pada tahun ini. Masalah kerosakan lif ini sama sekali menjejas waktu kami yang sedang bertugas. Apa tidaknya, kami berdua terpaksa mengangkat tiga almari besar dengan menaiki tangga setinggi lima tingkat. Kerosakan lif ini tidak sahaja menyusahkan lami tetapi juga menyusahkan penghuni blok yang berkerusi roda dan juga orang-orang tua. Memandangkan blok ini telah lama dibina, amat mengecewakan hanya ada sebuah lif sahaja bagi semua penduduk di blok ini. Bagaimana lif itu tidak sering rosak?

Dengan itu, saya ingin menyarakan agar pihak anda dapat membina sebuah atau mungkin dua buah lagi lif untuk menampung keperluan penggunaan penghuni blok ini. Lagipun dengan adanya lif lagi satu, penghuni berupaya menggunakan lif tersebut jika lif lagi satu rosak. Selain itu, pihak anda juga mungkin boleh melakukan pemeriksaan lig sekali setiap bulan supaya kerosakannya tidak menjadi lebih teruk. Jika kerosakan lif menjadi lebih teruk, pasti kerja pembaikan mengambil masa yang lama dan ini akan menjejas mutu kehidupan para penduduk.

Saya harap pihak anda akan melakukan sesuatu agar perkara ini jarang berlaku. Mungkin anda, boleh mempertimbangkan saranan saya tadi. Dengan ini, saya mengakhiri kata-kata saya dan salam sejahtera.

Yang benar,
Shaifulbahri Bin Abhar.

Nurul Ashiqin
3E2

___________________________________________________

Shaifulbahri Bin Abhar
Blk 38 Toa Payoh Lor 5
#13-475
Singapura 310038

21 April 2009

Ketua
Jabatan Premis Toa Payoh
Blk 272 Toa Payoh Central
#04-416
Singapura 3100272

Tuan

Perkara: Aduan mengenai kerosakan lif di Blok 38.

Saya, Shaifulbahri Bin Abhar, ingin melaporkan tentang masalah kerosakan lif yang sering berlaku di kediaman saya. Saya ialah seorang doktor dan sudah menetap di kawasan ini selama 10 tahun. Saya berharap aduan ini adan diambil serius kerana apa yang saya ingin ketengahkan ini, boleh menjejas reputasi pihak anda jika tidak diselesaikan masalah yang berlaku dengan secepat mungkin.

Pada hari Selasa lepas, saya baharu pulang daripada kerja apabila sekumpulan warga tua merungut kerana lif rosak lagi. Kes sebegini sudah berlaku beberapa kali tetapi nampaknya, tiada tindakan serius telah diambil oleh pihak anda. Dalam masa sebulan, lif di blok ini sudah enam kali rosak. Sekali dua, kedua-dua lif yang rosak. Naik berang saya dibuatnya kerana sehari suntuk bekerja, apabila pulang harus memanjat tangga sehingga tingkat 13 sebelum merehatkan badan di rumah. Masalah ini tidak sahaja berlaku kepada saya tetapi menular kepada penduduk yang lain, terutama sekali mereka yang berkerusi roda dan golongan warga emas. Kekerapan masalah kerosakan lif ini tidak sahaja menjejas mutu kehidupan para penduduk blok 38 tetapi juga mencerminkan kelewaan anda dalam menjalankan tugas. Lantas, ini juga menjejas reputasi Jabatan Premis Toa Payoh Central. Oleh itu, saya sarankan agar pihak anda membuat pemeriksaan lif setiap bulan supaya kes sebegini tidak berulang. Lebih baik juga jika pihak anda menukar sistem lif di blok kami.

Akhir sekali, saya meminta pihak anda untuk cepat-cepat menyelesaikan masalah ini dan juga mencari punca masalah ini. Saya yakin setelah akar permasalahan ini dikesan, ia tidak akan kerap timbul. Semoga pihak anda mengambil tindakan yang sewajarnya dan melaksanakan tanggungjawab anda sebagai ketua dengan lebih baik.

Yang benar,
Shaifulbahri Bin Abhar.

Siti Nabiilah Yusuf
3E3

Tiada ulasan: