Khamis, 23 April 2009

Surat Sahabat Pena: Aktiviti Ko-Kurikulum

















Ida Anafi
14 Jalan Teluk Blangah rise
Singapura 876014

31 Mac 2009

Kepada sahabat terbaikku,
Saudari Jessica Prahn.

Apa khabar, Jessica? Sudah satu minggu saya tidak membalas surat kiriman saudari. Saya agak sibuklah dengan aktiviti ko-kurikulum di sekolah saya. Saya telah pun menukar aktiviti ko-kurikulum saya. Kamu hendak tahu apa?

Saya masuk pasukan pancaragam sekolahlah. Saya main alat muzik yang dipanggil 'French Horn'. Ia adalah sangat menarik. Saya suka bermain alat muzik ini. Baru-baru ini, saya telah pun selesai satu pertandingan peringkat nasional iaitu Singapore Youth Festival atau SYF. Sekolah saya mendapat gangsa. Ini tidak mungkin dapat dicapai tanpa kerja sama semua anggota. Lebih-lebih lagi, kami mengambil masa hanya tiga bulan untuk berlatih. Sekarang saudari fahamkan mengapa saya terlambat membalas warkah saudari. Disebabkan latihan setiap hari untuk seminggu itu telah membuat saya terlalu letih tetapi semakin bersemangat untuk memenangi pertandingan itu. Saudari tahu, semangat saya begitu kental sehinggakan di rumah pun saya bermain alat muzik itu kepada adik saya yang setia mendengar. Pada mulanya agak sumbang tetapi lama-lama, merdu jugalah. Melalui aktiviti ko-kurikulum ini, saya mulai sedar yanhg saya sebenarnya minat bermain muzik. Saudari, saya ada suatu kejutan untuk saudari. Kejutan hari jadi. Saudari putarkanlah pita rakaman yang saya hantarkan bersama surat ini. Selamat hari jadi yang ke 14 tahun, saudari dan semoga terhibur dengan kejutan itu.

Baiklah saudari, sampai di sini sahaja ya. Saya harus berlatih bermain lagi kerana tidak lama lagi, kami akan ada satu persembahan di sekolah. Saudari jaga diri baik-baik ya dan jangan lupa balas surat saya.

Salam sayang,
Ida Anafi.

Siti Nurulhuda
2E1
____________________________________________________


Ida Anafi
14 Jalan Teluk Blangah Rise
Singapura 876014

30 Mac 2009

Kepada sahabat penaku,
Jessica Prahn.

Hai, apa khabar gadis manis dari Thailand? Bagaimana keadaan Thailand? Saya ada terbaca di akhbar tentang kekacauan pilitik di ibu kota Thailand. Saya harap semuanya sudah dapat diselesaikan dan Jessica sekeluarga berada di dalam keadaan yang sihat walafiat. Terasa rindu kerana lama tidak menulis surat kepada awak. Kali ini, saya ingin bercerita sedikit tentang aktiviti ko-kurikulum saya.

Saya telah menceburkan diri dalam aktiviti ko-kurikulum tarian Melayu. Saya memasuki kelab tarian ini kerana minat saya yang amat mendalam terhadap tarian budaya saya. Tarian Melayu tidak sahaja mendekatkan diri saya kepada kebudayaan saya tetapi menjadikan saya gadis Melayu yang memang dikenali dengan kelembutan dan kehalusan gerak gerinya. Baru-baru ini, kelab tarian saya telah memasuki pertandingan SYF. Pertandingan ini adalah pertandingan tarian antara sekolah dan syukur teramat sekali kerana sekolah kami mendapat pingat emas dalam pertandingan peringkat nasional ini. Memang berbaloilah dengan segala latihan dan usaha yang kami telah lakukan. Jesicca tahu tak yang latihan untuk tarian SYF ini amat memenatkan sehingga setiap hari saya merungut kesakitan kaki dan badan. Namun saya cekalkan semangat kerana cikgu saya ada kata bahawa semua latihan ada manfaatnya kerana kita dapat mengasah bakat dan kebolehan kita. Di dalam kelab tarian, kita juga harus banyak bekerjasama dan berdikari. Contohnya, sesiapa yang tidak tahu langkah tari harus diajar bersama dan jika kita tidak tahu, haruslah bertanya dengan yang lebih tahu.

Saya rasa, saya sudah cukup memberitahu awak tentang aktiviti ko-kurikulum saya. Saya harap awak dapat sedikit sebanyak menceritakan kepada saya aktiviti ko-kurikulum awak pula.

Ikhlas daripada,
Ida Anafi.

Nursyahirah Rosman

2E2


1 ulasan:

Unknown berkata...

Baaaaaaaaaagussssssssss