Rabu, 6 Mei 2009

Sajak: Neraca



Neraca oh neraca
Lambang Keseimbangan
Lambang Keadilan
Seratus peratus sukar dicapai tangan
Hanya fikiran yang matang dan rasional
Menjadi penentu kebahagiaan


ADIK:
Pedihnya hatiku!
Ke mana hilangnya neracaku?
Ke mana perginya kebebasanku
Dan kepercayaan yang aku idamkan?
Mengapa perasaanku dan kehendakku
Tidak pernah engkau endahkan?
Kenapa?

Mana perginya keadilan?
Siapakah aku?
Apakah aku bukan anak kandungmu?
Atau aku anak jalanan
Yang kau pungut?
Mengapa kasih sayangmu berbelah bagi?

Sakitnya hatiku!
Kakak! Kakak! Kakak!
Pergi balik hidup mati Kakak!
Kakaklah bidadari, Kakaklah permata hati
Aku? Aku hanyalah kaca yang tidak berharga
Tidak pernah aku dipuji
Tidak pernah aku dibanggakan
Tidak pernah aku diberi kesempatan
Tiada belaian kasih bagiku
Tiada kebebasan bagiku
Tiada kasih sayang dan perasaan cinta bagiku
Hanya Kakak! Kakak! Kakak!
Di mana neracaku? Di mana?
Di mana ibu?
Di mana ayah?
Di manakah keadilan itu?

KAKAK:
Adik
Aku pun bingung
Hatiku panas, membara
Mengapa aku tidak boleh buat
Keputusan aku sendiri?
Mengapa?

Aku ketepikan keinginanku
Aku ikut semua kehendakmu
Demi kebahagiaanmu
Demi kebahagiaanmu ibu
Demi kebahagiaanmu ayah
Tapi apa yang aku dapat?
Hanya segulung ijazah untuk kebanggaanmu?
Bila aku boleh buat pilihanku sendiri?
Bila?

Aku tidak pernah gagal lakukan
Apa yang disuruh
Semuanya aku kerjakan bersungguh-sungguh
Aku berkorban
Aku capai kecemerlangan
Tapi bagaimana dengan minat aku?
Kebahagiaan aku?

Di mana neraca bagi diriku
Adakah ini yang dipanggil keadilan?

BAPA:
Diam! Biadap kau!
Anak durhaka!
Dituduhnya aku tidak adil?
Tidak adil menjalankan tanggung jawabku sebagai seorang ayah?
Buktikan
Aku perah keringat siang dan malam
Untuk suap makanan ke mulutmu
Aku sediakan tempat berteduh
Aku berikan pendidikan duniawi dan ukhrawi
Apa lagi yang kau mahu?
Aku ini ayahmu!
Tergamak kau katakan aku tidak adil!

Jika kubiarkan dikau
Habis hanyut perginya
Jika kutambat dikau
Habis aku dibencinya

Berdesing telingaku
Dihiris hinaan dan fitnah
Aku tak tahu jaga anak?
Lebih senang jaga lembu sekawan
Daripada jaga anak seorang
Kerana nila setitik rosak susu sebelanga
Apa kau faham neraca yang aku hadapi?
Sayang anak tangan tangankan
Sayang isteri tinggal tinggalkan

Kau sangka aku berlaku tidak adil?
Pernah kau tanya anakku
Mengapa tindakanku begitu?
Tanya dirimu
Cermin dirimu
Jawapannya tersemat di sanubarimu

Jangan lemparkan tuduhan melulu
Siasat dahulu
Kelak kau ketemu
Jawapan yang ditunggu-tungguKau akan memahami kedudukanku

TEMAN:
Teman
Aku juga berhadapan dengan neraca
Dalam pergaulan
Aku tersepit di tengah-tengah
Membuat aku lelah
Dan kadangkala pasrah

Jika dituruti pengaruhmu
Yang menduga kecekalan hati
Akan terjerumus ke kancah yang tiada henti

Namun jika keingkaran
Yang kupilih
Aku disisih dan tidak dirapati
Membuatkan aku pedih hati
Sakit sekali!

Fikiranku berkecamuk
Neraca yang ada
Rasanya ingin kutumbuk
Bagaimana harus aku imbangkan neraca
Agar persahabatan terjalin sentiasa?

MASYARAKAT I
Melepak saja yang kamu tahu
Merayau-rayau tanpa hala tuju
Membuat bising tanpa menentu
Setiap hari tanpa jemu
Memekakkan telinga
Menyakitkan hati selalu

Tanggapan negatif sering datang bertalu-talu
Pandangan masyarakat serong selalu
Setiap kelakuan tidak ada yang setuju
Hanya lemparan kata-kata nista menusuk kalbu

Setiap hari kesabaran diuji
Hinggakan batasan dilampaui
Masalah perlu ditangani
Supaya tidak menyesal di kemudian hari

MASYARAKAT II
Salahkah mereka bersenang-senang?
Bersantai selepas sekolah
Rehatkan minda fikiran tenang?
Mereka juga perlukan neraca
Untuk harungi hidup yang serba goyah

Mereka juga manusia biasa
Perlukan ruang dari masa
Ke semasa
Cuma cara mereka berbeza
Tapi tidak bermaksud
Mereka sampah

Remaja golongan istimewa
Perlu imbang masa bak neraca
Jika pelajaran hanya tumpuan mereka
Kelak jadi warga yang bermasalah
Tidak tahu bergaul dengan sesiapa
Hidup bagai banduan penjara

Neraca oh neraca
Lambang Keseimbangan
Lambang Keadilan
Seratus peratus sukar dicapai tangan
Hanya fikiran yang matang dan rasional
Menjadi penentu kebahagiaan

Aiza Azura, Nurul Ain 1T1
Siti Hajar 3N1
Amirul 4N3
Ennis 4E3
Halim 4E1

Tiada ulasan: