Rabu, 15 Oktober 2008

Baik buruknya aktiviti perkhemahan sekolah.

Semenjak tahun lalu, banyak sekolah menengah di Singapura mengadakan perkhemahan sekolah dengan tujuan mengajar para murid untuk merasakan hidup berdikari dari awak lagi. Aktiviti perkhemahan sekolah ini sering diadakan ketika cuti sekolah. Jadi, apakah baik buruknya aktiviti perkhemahan sedemikian?

Perkara baik daripada aktiviti perkhemahan sekolah adalah para murid diajarkan berbagai cara untuk menguruskan diri sendiri, memasak dan juga mencuci pakaian atau barang-barang kepunyaan sendiri. Misalannya di zaman kini, ramai rumah mempunyai amah atau pembantu rumah yang digajikan untuk mengurus keperluan harian setiap anak-anak. Jadi dengan adanya perkhemahan begini, maka anak-anak itu diberi peluang untuk bertanggungjawab melakukan tugasan seharian tanpa bantuan orang dewasa. Kadang-kadang, perkhemahan ini juga ada diterapkan sesi melindungi diri seperti mengajarkan seni silat dasar agar pelajar dapat mempertahankan diri di masa kesulitan. Para murid juga dipisahkan daripada kelompok yang mereka sudah biasa bekerja sama dan dilatih bekerja dengan kawan-kawan yang lain untuk memperluaskan persahabatan dan pemikiran mereka. Contohnya, secara kelompok mereka harus memasak makanan mereka sendiri dengan bahan-bahan dan peralatan yang terbatas. Aktiviti sebegini hanya bisa dijalankan jika pelatih dan guru mempunyai pengalaman yang luas dan berkualiti.

Namun, segala sesuatu yang kita buat tentu ada juga buruknya. Hal ini berlaku juga pada aktiviti perkhemahan sekolah. Jika guru-guru dan pelatih luar tidak mempunyai pengalaman dalam aktiviti yang diadakan, mereka boleh membahayakan nyawa para murid. Lebih-lebih lagi jika kurang pengalaman untuk meneka sebarang keburukan yang bakal terjadi dan kurangnya rasa tanggungjawab yang tinggi. Contohnya; jika guru menginginkan para murid belajar memasak sendiri, mereka patut memastikan barang yang digunakan itu selamat dan pelajar harus menitikberatkan piawai keselamatan. Jika jumlah guru yang menjaga dan mendisiplinkan pelajar kurang, para murid yang nakal pasti akan melanggar syarat keselamatan kerana terlalu asyik bermain. Ini pasti akan mengakibatkan hal-hal yang lebih buruk terjadi. Selain itu, pergaulan bebas antara pelajar lelaki dan perempuan juga harus diketengahkan pada para pelajar agar musibah kepada maruah diri tidak terjadi. Siapa yang mahu hanya nila setitik, rosak susu sebelanga? Perlakuan kurang elok pasti tidak sahaja mencemarkan nama keluarga, malah nama baik sekolah.

Kesimpulannya daripada apa yang saya kemukakan, aktiviti perkhemahan ini hanya akan menjadi satu aktiviti pendidikan diri yang berkesan sekiranya guru memainkan peranan penting dalam menjayakan aktiviti tersebut. Sebuah institusi pendidikan tidak akan berjaya tanpa dedikasi guru sebagai pendidik.

Jhonson
2N1

Tiada ulasan: