Rabu, 15 Oktober 2008

Kisah cinta di Bali.



Angin yang sejuk bertiup sepoi-sepoi bahasa mengusik helaian rambut si cantik manis itu. Di kota Bali,
aku temui seorang jelitawan yang bernama Nurul. Tugasnya di sana adalah menyambut tamu yang datang menginap di Hotel Nirma.

Walaupun aku telah menjumpai banyak gadis-gadis anggun di sana, fikiran ini tetap melayang ke Nurul, gadis yang tercantik yang pernah aku lihat dan kagumi. Setiap malam, wajahnya yang ayu, cantik dan berseri bermain-main di fikiran dan pandanganku. Aku mulai sedar yang sebenarnya aku sudah jatuh cinta pada pandangan pertama. Sejak dari saat itu, aku mula datang ke tempat kerjanya untuk berbual dengannya. Sakit kerinduan terubat dengan senyuman manisnya dan juga suara manjanya sebagai penawar hati.

Tiga bulan sudah berlalu dan perhubungan kami semakin erat. Aku membuat keputusan untuk melamar pujaan hatiku, Nurul. Keesokan harinya, keluargaku dan rombongan kami datang ke rumah Nurul untuk melamarnya. Sayang seribu sayang, lamaranku ditolak bulat-bulat kerana aku ialah anak seorang pemandu teksi. Kami sekeluarga pulang dengan penuh rasa hampa dan kecewa.

Pada mulanya, aku dan Nurul bertekad ingin kahwin lari sahaja kerana tidak lera cinta kami dihalang. Kami berjani bertemu di pantai Kuta tepat jam dua belas malam untuk menaiki bot haram ke Singapura atau mana sahaja asalkan kami boleh bersama. Tetapi sudah dua jam aku menunggu, Nurul tidak muncul-muncul juga. Aku cuba menelefon dia tetapi telefon bimbitnya tidak aktif. Aku tunggu lagi selama tiga jam dan akhirnya aku mendapat panggilan daripada ibuku yang mengakatakan bapaku berada di rumah sakit kerana dia diserang sakit jantung. Dengan segera, aku bergegas ke rumah sakit. setibanya di sana, bapaku mengatakan beberapa patah perkataan sebelum dia menghembuskan nafasnya yang terakhir. dia berpesan agar aku mesti menjadi seorang usahawan dan jangan pernah memilih nasib sepertinya.

Tiga tahun berlalu dan aku mendapat tawaran menjadi pereka kemeja. Fikiranku berdetik yang tawaran itu adalah tawaran baik dan peluang keemasan ini tidak akan datang dua kali. Aku pun menerimanya. Di syarikat itu, majikanku amat baik orangnya. Dia seorang wanita yang agak beberapa tahum lebih tua daripadanya. Namanya Nur dan aku panggilnya, Puan Nur. dalam diam-diam dia mula jatuh cinta kepada aku. Setelah aku menyedari perasaannya, aku pun menjalinkan perhubungan dengannya tetapi susah bagiku melafazkan cinta kepadanya. Umur bukan halangan tetapi hatiku masih cinta pada Nurul. Berkat kerja keras aku dan sokongan Puan Nur, akhirnya aku berjaya menjadi seorang usahawan termahsyur. Syarikat kemeja aku bukan sahaja terkenal di nusantara ini tetapi sudah mula menembusi pasaran Pulau Maldives.

Suatu hari, ada seseorang yang datang mengetuk pintu rumahku. Aku terperanjat apabila mata ini bertatapan semula dengan wajah kesayangan hati iaitu Nurul. Dia tercegat di depan aku meminta aku melamarnya kerana dia tidak rela dikahwinkan dengan seorang tua yang bernama Masut. Aku memintanya memberiku waktu untuk berfikir. Setelah dua minggu, aku akhirnya membuat keputusan teguh untuk mengahwini Puan Nur dan bukan Nurul. Setelah mendirikan mahligai bersama Puan Nur, hidup kami berubah seratus lapan puluh darjah. rezeki melimpah-limpah dam kami berdua menjadi kaya raya sementara keluarga Nurul dibelenggu pelbagai masalah.

Yusoff
2N2

Tiada ulasan: