Selasa, 14 Oktober 2008

Sambutan Hari Raya Aidilfitri.





"Selamat Hari Raya Aidilfitri daripada Warna 94.2!" ucapan ceria berbunyi di corong radio aku dengan terang lalu diikuti dengan lagu Hari Raya yang dinyanyikan oleh Sharifah Aini. Keluarga aku sudah pun bersiap dan menunggu bapaku pulang dari masjid. Aku terus mandi secepat mungkin kerana bapaku paling pantang jikalau ada orang yang terlewat bangun atau terhegeh-hegeh membersihkan diri pada pagi Syawal yang mulia itu. Adikki yang kecil, Farizah, sedang sibuk menolonh kemas bilik. Sangat susah untuk mendapatkan adik yang rajin dan baik hati seperti dia.

Selepas itu, aku bersiap dengan berpakaian baju kurung untuk menunggu kehadiran bapaku. Tiba-tiba ada panggilan daripada kawan bapaku iaitu Encik Samad. Encik Samad mengkhabarkan bahawa bapaku telah dilanggar oleh sebuah kereta semasa dia hendak menyeberang jalan. Dia juga menyampaikan maklumat bahawa dia telah menelefon ambulan untuk membawa bapaku ke Hospital Tan Tock Seng. Alangkah terperanjatnya kami mendengar khabar buruk itu, bagaikan jantung kami hampir terhenti. Ibu terus menarik aku dan adikku mengejar bapa di rumah sakit dengan teksi.

Sesudah sampai di situ, kita mencari bilik ayah bagaikan sang semut yang sesat mencari jalan pulang. Di sebuah wad, ternampak bapaku terlentang di atas katil menantikan ketibaan kami. Anehnya, dia tersengeh apabila melihat wajah kami yang pucat bagaikan mayat kerana bimbang akan dia. Bapa dengan selamba berkata yang dia tidak rasa sakit sangat setelah dilanggar. Tambahnya lagi yang keadaannya tidak serius cuma ada luka sedikit di bahagian kiri pipinya, lengan dan kaki.

Dua hari kemudian, bapaku sudah boleh keluar dari hospital dan menyambut Hari Raya. Kami pergi ke rumah datuk dan nenekku dahulu. Nenek bertanya mengapa kita tidak melawatnya pada hari raya pertama; dia menunggu kami seharian dengan lepat dan rendang sekuali. Aku pun memberitahunya yang bukan kita tidak mahu pergi ke rumahnya tetapi bapa ada di hospital kerana ditimpa kemalangan kecil. Nenek terperanjat apabila terdengar yang bapa telah dilanggar kereta. Dia hampir sahaja marah kerana tiada seorang pun yang telah memaklumkannya tentang kemalangan itu. Aku pun menjelaskan bahawa kami sekeluarga tidak memberitahunya kerana kami tidak mahu orang tahu sebab nanti semua orang pasti akan bimbangkan bapa dan tidak beraya. Nenek tersenyum terharu sehingga terselak gigi emas di celah bibir merah sentil.

Apabila keluargaku sudah menziarah rumah pakcik dan makcikku dan kocek baju kurung ini sudah sarat dengan wang, kawan-kawan sekolah aku dan Farizah datang ke rumah kami. Ibu pun memasakkan mereka makanan untuk dijamu bersama. Kawan-kawan aku suka dengan masakan ibuku sehingga mereka menambah beberapa kali dan menjilat jari mereka. Kemudian kami bermain permainan 'playstation' sampai pukul 6 petang. Apabila mereka sedar yang senja sudah tiba, mereka bergegas pulang ke rumah sebelum azan maghrib berkumandang. Aku ketawa apabila capal Idris tersangkut di pintu rumahku lalu membuatnya terjatuh apabila dia sedang dalam keadaan kelam kabut. Walaupun hari pertamanya menyedihkan kerana bapa ditimpa kemalangan, Aidilfitri tetap mulia dan ceria selepas itu. Selamat Hari Raya!

Nur Farisah
2N2

Tiada ulasan: