Rabu, 15 Oktober 2008

Filem kegemaran

Zakiyah Binti Zainal
Blok 890 Ang Mo Kio Ave 5
#07-1234
Singapura 540890

7 September 2008

Kepada sahabatku,
Alin yang disayangi.

Saudari,

Apa khabar? Bagaimana keadaan kamu sekeluarga di Malaysia? Adakah percutian kamu ini menyeronokkan? Saya di sini baik-baik sahaja. Saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya kepada kamu sekeluarga. Walaupun saya sekeluarga sibuk menyambut lebaran, kamu sentiasa di dalam ingatan.

Pada Hari Raya yang kedua, saluran Suria telah menayangkan sebuah filem, Pendekar Bujang Lapuk. Cerita itu sungguh lucu hinggakan kami sekeluarga ketawa tak terhenti-henti. Filem itu dibintangi oleh P. Ramlee, Aziz Satar dan S. Samsudin. Filem itu tentang tiga orang sahabat yang telah terserempak seorang pakcik yang handal dalam bidang silat. Ketiga-tiga sahabat itu pun mengikuti pakcik itu pulang kerana ingin belajar silat.

Apabila tiba di rumah pakcik itu, mereka pun bertanya sama ada mereka boleh belajar silat atau tidak. Pakcik itu bersetuju mengajarkan mereka bersilat. Tetapi mereka harus membaca jampi yang disebutkan oleh pakcik itu. Apabila disuruh ulang bacaan jampi itu, pelbagai perkataan yang merepek keluar daripada mulut mereka kerana mereka bertiga ini buta huruf. Jadi, pakcik itu pun menyuruh mereka mengikuti sekolah buta huruf. Apabila mereka sudah pandai baca jampi, ketiga-tiga sahabat itu pun pergi bertapa di tiga buah tempat; tanah perkuburan, rumah kosong dan sebuah perigi buta. Di situlah gelagat mereka semakin menggelikan hati apabila mereka dihadapkan dengan cubaan.

Alin, dalam filem Pendekar Bujang lapuk itu saya amat meminati watak P.Ramlee. Ini kerana dia kacak, gagah dan senang memikat hati perempuan. Saya berasa bangga apabila mengetahui bahawa masyarakat Melayu mempunyai ikon seni terunggul iaitu P.Ramlee.

Sehingga di sini sahaja saya ceritakan kepada kamu tentang filem kegemaran saya. Saya harap kamu akan berpeluang menonton filem Pendekar Bujang Lapuk.

Yang tulus,
Zakiyah.

Nurfarahin
2N3

Tiada ulasan: