Selasa, 12 Ogos 2008

Kita harus membanteras terrorisma.



Terlepasnya Mas Selamat dari Pusat Tahanan Whitley telah mengecohkan keadaan Singapura yang aman damai ini. Kelihatan makin ramai polis berjaga-jaga di setiap pelosok pulau ini kerana kerajaan Singapura tidak mahu berlakunya sebarang ancaman atau pengeboman oleh kumpulan Jemaah Islamiyah. Isu terrorisma dipandang serius oleh banyak negara terutama sekali Singapura.

Terrorisma ialah perosakan ekonomi, politik dan sosial negara demi mencapai penguasaan ideologi kumpulan-kumpulan pengganas. Ingatkan anda kepada Hitler? Hitler juga merupakan salah satu anggota terroris yang cuba menguasai dunia dan membunuh ribuan masyarakat Yahudi yang dipandang hina itu.

Terrorisma beraksi dengan menyerang kuasa kerajaan melalui ekonomi dan sosial. Pengeboman infrastruktur pastinya satu cara yang mudah untuk menyerang politik sesebuah negara. Ini kerana ia bukan sahaja membuat negara itu rugi berjuta-juta dolar tetapi juga memutik perasaan takut atau fobia di kalangan rakyat. Ramai pasti akan takut untuk keluar bekerja. Ada pula yang menarik balik semua perjanjian perdagangan kerana khuatir syarikatnya akan dibom. Apabila pembatalan pelaburan oleh wisatawan asing dan pengangguran bermaharajalela, sudah pasti ekonomi negara merosot.

Apabila sesebuah negara diserang terrorisma, rakyat pasti akan merasa tidak aman. Mereka akan sewenang-wenangnya menuding jari kepada kerajaan kerana tidak bersifat berjaga-jaga. Rusuhan mungkin akan berlaku dan pasti akan lahirnya pelbagai parti politik yang lain untuk mengambil alih kuasa kerajaan. Bak kata pepatah, jong pecah yu kenyang.

Selain itu, banyak orang yang kehilangan pekerjaan. Rakyat yang mempunyai saudara mara yang terkorban dalam pengeboman atau serangan pengganas pasti akan berdendam. Ini mungkin juga akan mengakibatkan ketegangan antara kaum dan agama kerana stereotaip. Yang berjambang seperti Osama Laden, pasti terroris walaupun dia hanyalah seorang benggali penjual roti bai. Yang pendek dan berkulit sawo matang seperti Mas Selamat pasti terroris walaupun dia hanyalah pekerja kontrak dari Batam.

Jadi, sebulat suara saya mengatakan bahawa terrorisma perlu dibanteras segera mungkin. Sekuriti harus dipertingkatkan dan juga pendidikan mengenai terrorisma harus disebarkan. Negara-negara dei seluruh dunia juga wajib bersatu padu membanteras terroriosma kerana isu ini bukan hanya merosakkan kehidupan kita tetapi kehidupan manusia sejagat. Ingat selalulah berwaspada dan jangan ambil sambil lewa kerana anda fikirkan yang anda tidak akan menjadi mangsa terrorisma.

Kevin Ignasius

3E1

Tiada ulasan: