Isnin, 11 Ogos 2008

Sebuah kisah yang aneh.


Sudah tiga minggu aku memasuki perkhidmatan negara.Seronok juga kerana dapat berdikari dan dapat berkenalan dengan anggota lain.Namun begitu,ada juga pengalaman pahit dan mengerikan yang aku lalui.

"Sekarang sudah sampai masanya untuk kita berangkat ke Pulau Tekong untuk menjalani latihan iaitu gali lubang kubur sendiri,"ujar komando saya Encik Othman,dengan hilaiannya seperti seekor setan betina.Sebaik sahaja kami tiba di pulau itu,kami diarahkan untuk membina khemah sementara.Aku melihat jam tanganku dan waktu menunjukkan tepat jam dua belas tengah hari.Tugas aku hanya akan bermula pada jam enam dan aku harus menunggu enam jam lagi untuk menggali lubang kuburku,hatiku berdetik lalu aku mendenguskan keluhan dari mulut.Salah seorang temanku mencadangkan untuk menghabiskan masa senggang kami dengan bermain'permainan roh'.Permainan roh adalah sebuah permainan yang menyeru roh orang mati untuk menjawab pertanyaan masa depan.Kami mula membentuk satu bulatan besar yang mengelilingi sehelai kertas sebak.


"Roh permainan,roh permainan mari bermain dengan kami,"seru Mat.


Tiba-tiba, syiling dua puluh sen yang disentuh oleh kami berlima bergegar lalu bergerak di atas kertas.Kami pun memulakan permainan itu.Semakin lama kami bermain semakin khusyuk dan 'melekat' kami kepada permainan itu.Kerana khusyuk bermain,kami tidak menyedari bahawa sekarang sudah pukul lima lima puluh tiga petang.Kami terpaksa menghentikan permainan secara tiba-tiba walaupun roh itu tidak mahu berhenti bermain. Apa yang boleh kami buat?Kami pun beredar dengan cepat untuk menjalankan aktiviti perkhidmatan negara sebelum terdengar suara Tarzan Othman menjerit.Tetapi, kami tidah menyangka bahawa roh itu akan menghantui kami kerana kami meninggalkannya begitu sahaja.


Dalam latihan itu,kami disuruh berpasangan untuk menuju ke lokasi yang diarahkan.Kami menggali dan terus menggali sehinggalah saya dan Mat terdengar suara seperti anjing menyalak sayup. Setahu saya di pulau Tekong mana ada anjing, babi hutan adalah.


Sejurus selepas itu,sehelai kain putih tiba-tiba melepasi kepala kami berdua.Bulu romaku meremang dan dengan segera kami menyalakan lampu keselamatan yang diberikan untuk menandakan bahawa kami dalam kesulitan.Tidak lama kemudian,komando kami datang untuk memeriksa lalu dia berkata,"Kenapa bayang-bayang kalian adanya tiga sedangkan kalian berdua sahaja?"


Kami memandang ngeri satu sama lain. Peluh sejuk mengalir ke tubuh dan dahi kami. Perlahan-lahan, kami tinggalkan tempat itu bersama komando kami yang juga mulai terasa takut melihat bayangan itu.


Keesokkan harinya;alangkah terperanjatnya kami yang Mat sudah pun meninggal dunia akibat serangan jantung tiba-tiba.Kami mengesyaki kematian Mat ada hubungannya dengan 'permainan roh' yang kami bermain tempoh hari.Sejak kejadian itu,kami tidak pernah bermain permainan roh itu lagi kerana ia boleh membawa maut.Lagipun, ia kurafat.


12 Ogos 2008

Yusoff 2N2

Tiada ulasan: